Tuesday, December 20, 2011

Aku hambamu

Terkadang ku lemah dalam menempuhi segalanya.
Terjatuh,tersungkur,tidak mampu bangkit?
Itukah ungkapan yang sesuai bagiku?
Aku ego mengatakan diriku hebat,
aku ego dalam mengatakan diriku tabah,
dan aku juga ego dalam mengatakan aku yang berkelayakan.
Tetapi hakikatnya,
aku seorang yang gagal,
lemah,
lesu,
dan tak bermaya.
Inikah diriku?
Inikah yang ku cari?
Dimanakah silapnya diriku
hingga aku gagal untuk menundukkan keegoan diri.
Tabahkah diriku?
Hebatkah aku?

Bangkitlah kembali.
Bangkit dengan suatu tenaga,
suatu kekuasaan,
agar bisa ditempuh hari-hari mendatang.
Pandang kebelakang sebagai pengajaran.
Pandang kedepan untuk pedoman.
Tinggalkan kemewahan,
tingkatkan kejayaan.
Tiada usaha yang sia-sia
melainkan usaha itu disia-siakan.

Jika hari ini ku bangkit.
Tundukkan pandagan
agar tidak dilupakan yang kebelakang.
Angkat pandangan
agar ku tidak ketinggalan lagi.
Kejayaan menanti selepas kebangkitan.
Jangan dipersia segala usaha,
jangan digagali segala duka.
Bangkitlah.
Masa masih menanti.

No comments:

Post a Comment